• вентиляции Днепропетровск
  • автономное отопление Днепропетровск
  • монтаж кондиционера Днепропетровск
  • отделочные работы Днепропетровск
  • металлоконструкции Днепропетровск
  • Lövés a csigás íjjal

    A blog történetében több ízben esett már szó a lövés végrehajtásának a folyamatáról, annak kivitelezéséről.
    Azonban az egyre nagyobb tábort érintő csigás íjakra, annak használatának lehetőségeire konkrétan még nem tértünk ki teljes egészében.

    Az interneten fellelhető oldalakon számtalan jó és még jobb tanács van erre nézve.
    A következőkben az archerygold.com oldal egyik cikkjét olvashatod, storedenen fordításában.

    "Az itt leírt instrukciók saját íjász tapasztalataimon alapulnak. 30 évvel ezelőtt, még gyerekkoromban kezdtem az íjászatot. Az itt leírt tippeket nem én találtam ki és nem forradalmi ötletek. Az évek során sok tehetséges íjásztól és tiszteletbennálló vezetőtől tanultam, így biztos lehetsz benne, hogy ez a dokumentum olyan alapigazságokra épül, amelyek a valóságban is működnek és elég könnyű őket alkalmazni.

    Csigás íjjal lőni más mint visszacsapó vagy hosszú íjakkal, különösen ami a teljes kihúzáskor tartott súlyt illeti. Egy csigás íjnál létezik az úgynevezett kikönnyítés (Let-Off), amely nagy mértékben csökkenti a teljes húzáshosszon tartott súlyt. A kikönnyítés mértéke általában 65-80%. Például a tartott súly egy 60#-os íjnál 65%-os kikönnyítés esetén csak 60x0,35 = 21#! Minden íjtípus lövéstechnikája között sok hasonlóság található. Az alapállás és a lövésre való felkészülés majdnem ugyanaz, mint korábban az „Íjászat alapjai”-ban leírtak, az egyetlen különbség ebben az esetben a nyíl elhelyezkedése a kifutón, mivel itt el kell forgatni így oldáskor a tollazás nem érintkezik a kifutóval. A hátizom használata ugyanaz minden íjtípusnál.

    Zárt állás Nyitott állás
    Zárt állás Nyitott állás


    A nyílvessző idegre helyezése
    A nyílvessző idegre helyezése


    Csatlakoztasd az oldót
    Csatlakoztasd az oldót az ideghez a nock alatt vagy a loophoz, ha van


    Helyezd a kezed a markolatra. A nyomáspont a hüvelykpárna vékony részére kell hogy essen, hogy az erő az íjból egyenesen az íjat tartó kézre menjen. A csuklót és az íjtartó kart lazán és biztosan kell tartani, úgy hogy ne legyen lehetősége bármilyen irányba elmozdulni, csavarodni. Az íjtartó kéz ujjainak nem szabad markolnia az íjat, használj csuklószíjat vagy ujjpántot, hogy oldáskor ne ejtsd el az íjat.

    Íj tartó kéz Nyomáspont
    Íj tartó kéz Nyomáspont


    Mutass az íjjal nagyjából a célra – nem emelheted a cél fölé az íjat, hogy így juss extra húzóerőhöz, ahogyan sok reflex íjász. Kihúzás közben, egy esetleges vaklövésnek is a lőtéren kell maradnia. A tartókézhez tartozó vállnak természetes pozícióban kell maradnia. Ne forgasd el, csak tartsd meg az íjtartó kezet és hagyd, hagy találja meg magának a természetes helyzetét.

    Előhúzás
    Az íj előhúzásával felkészíted az izmaid, hogy később a teljes súlyt is kihúzd


    Egyetlen egyenletes és folyamatos mozdulattal húzd ki az íjat a horgonyzási pontig. Használd a hátizmaidat amennyire csak tudod az ideg megfeszítésekor. A húzáshosszod eldöntésében segítheted neked egy tapasztaltabb íjász vagy egy edző, és egy vonalat kell, hogy adjon ezek után a nyílvessző és a húzókéz alatti vonal egy vonalba kell, hogy essen. Bizonyosodj meg róla, hogy teljesen kihúztad az íjat és tartsd meg a lövés pillanatáig.

    A horgonyzás pont egyénenként más és más. Próbáld az ideget z orrod hegyéhez illeszteni és akkor kapsz egy extra referencia pontot amely segít mindig ugyanúgy tartani a fejed minden lövéskor. Az áll alatti horgonyzási pontot hívjuk alacsony horgonyzási pontnak. Az áll feletti horgonyzási pont pedig magasnak tűnhet. Egy alacsony horgonyzási pont hasznos lehet hosszú távú versenyeken, mivel az irányzék magasabbra kerül. Igazítsd helyre a horgonyzási pontod és lazítsd el a húzó kezet teljesen, csak hátizommal tartsd az íjat, közben nyomd az íjat a cél felé az íjtartó karoddal.

    Az agyad automatikusan megpróbál a célpont közelére fókuszálni. Ne aggódj amiatt ha nem tudod tökéletesen megtartani az íjat, ez gyakorlással fejlődni fog. A kulcs hogy elérjünk egy higgadt célra tartást, a relaxáció, ez lehetetlen ha nagyon feszülten tartjuk az íjat a tartókézzel. Emlékezz, hogy csak a hátizmokat szabad használni az ideg kitartására. Ellenőrizd a függőleges igazítást.

    Fixpont
    Fixpont/Horgonyzási pont


    Az oldógépet nagyon finoman használd, egy váratlan oldás jóleső érzés. Egy nagyon sikeres metódus, hogy elérjük ezt, ha még több húzóerőt fejtünk ki a húzókéz lapockáival és ezt az erőt használjuk fel az oldáshoz. Léteznek olyan oldógépek amelyek amelyeket úgy terveztek, hogy visszahúzáskor oldjanak és nincs rajtuk hagyományos elsütő. Sose „üsd” az oldót, mivel ez majdnem mindig felesleges és ezáltal káros mozgást eredményez az oldás pillanatában. Az oldó „ütése” a legáltalánosabb hiba a csigás íjászok között. Ennek lehet oka az oldáskényszer. (target panic = „cél pánik” szó szerint, de szerintem ez az oldáskényszer) Lásd a különálló cikket az oldáskényszerről. Tartsd meg a nyomást a cél felé oldás közben.

    Oldáskor koncentrálj a célpontra és ha megvan a helyes nyomás a célpont felé akkor az íjtartó kéz stabil marad az oldás pillanatában és után előre mozdul. Ha oldáskor az íjtartó kéz elmozdul akkor megvan rá az esély, hogy mindez azelőtt történik, hogy az nyílvessző elhagyná a kifutót, ezáltal az befolyásolhatja a nyílvessző útját. Ebben az esetben növeld a nyomást a célpont felé. Amennyiben a hátizmaidat használod oldáskor, ahogyan azt kellene, a húzó kéz hátrafelé fog mozogni.

    Végrehajtás
    Végrehajtás


    Lövés után gondold át a történteket. Tudod még tökéletesíteni? Amennyiben a lövés jól sikerült, próbálj meg emlékezni az érzésre és próbáld meg ezzel az érzéssel végigvinni a többi lövést is."


    A fentebb fordított cikk eredeti alakban angolul az alábbi linken tekinthető meg:
    How to shoot a compound bow

    Remélem, sok hasznos információval lettél tapasztaltabb a fenti sorokat olvasván.
    Bízom benne, hogy ha türelmesen, kitartóan gyakorolsz, akkor annak hamarosan meglesz az eredménye - akár eme cikkel, akár nélküle...

    Román P.

  • репортеръ